V I P – Wartburg SLOVAKIA
Aj vaše a naše životy tvoria históriu Wartburg!
Tieto skvelé autá žijú a robia radosť širokej verejnosti vďaka húževnatosti a odhodlaniu ich majiteľov venovať sa im. Fungujú aj vďaka našej komplexnej ponuke a technickej podpore, ktorú poskytujeme už mnoho rokov.
Neváhajte a pridajte sa k nám a zachovajte tak kus histórie pre ďalšie generácie!
Wartburg Team
Pripravujeme:
- VIP WARTBURG KLUB SLOVAKIA
- LOGO ( logo1, logo2)
Záujemcovia o členstvo a spoluprácu sa môžu prihlásiť na adrese: wartburg@wartburg.sk
MEDZINÁRODNÝ TECHNICKÝ KÓDEX FIVA
1. VŠEOBECNÉ PRAVIDLÁ
1.1 Cieľom týchto pravidiel je zachovať všetky cestné vozidlá spadajúce do
príslušných dobových špecifikácií FIVA a udržovať ich v jazdy schopnom stave.
1.2 Zachované historické vozidlo je mechanicky poháňané vozidlo, vyrobené pred
viac ako:
21 rokmi (pravidlo platné v rokoch 2000/2001)
22 rokmi (pravidlo platné v rokoch 2002/2003)
23 rokmi (pravidlo platné v rokoch 2004/2005)
24 rokmi (pravidlo platné v rokoch 2006/2007)
25 rokmi (pravidlo platné v rokoch 2008/2009) a v ďalších rokoch,
zachované a udržované v historicky správnych podmienkach, nachádzajúce sa
v starostlivosti osoby alebo organizácie z dôvodu historických a technických záujmov,
nepoužívané na každodennú dopravu, pre ktoré FIVA na základe príslušnej žiadosti
vydá identifikačnú kartu (FIVA Identity Card).
1.3 Vozidlá by sa mali zásadne zachovávať a udržovať v stave, v akom ich výrobca
dodal pre verejnosť, vrátane príslušenstva alebo doplnkov ponúkaného výrobcom
alebo bežne predávaného počas normálnej životnosti vozidla.
2. MODIFIKÁCIE
2.1 Je potrebné vyhýbať sa akýmkoľvek modifikáciám, zmenám alebo úpravám
vozidiel. Pokiaľ sa predsa uskutočnia, mali by odrážať dobu, v ktorej bolo vozidlo
bežne používané a takým spôsobom, aby sa vozidlo s čo najmenším úsilím a nákladmi
dalo vrátiť do pôvodného stavu.
2.2 Modifikácie, úpravy alebo zmeny by sa mali zásadne obmedziť na také, aké požadujú
úrady na zaistenie bezpečného používania vozidla na cestách, prípadne také, ktoré si
vynútia nemožnosť obstarania príslušných súčiastok, či už vôbec, alebo iba za
neúmerne vysoké náklady.
2.3 Modifikácie, úpravy alebo iné zmeny treba zdokumentovať takým spôsobom, aby
ostalo aj v budúcnosti zrejmé, akým spôsobom sa vozidlo odlišuje od pôvodného
stavu.
Túto informáciu treba uviesť na strane č.4 identifikačnej karty FIVA.
3. TECHNICKÁ KLASIFIKÁCIA VOZIDIEL
3.1 Definície:
Typ A - štandartné vozidlo (STANDARD)
Vozidlo vyhovujúce Špecifikácii výrobcu pre trhovú dodávku. V skupine zachovania
2,3 a 4 sú prípustné doplnky, menšie kozmetické zmeny a vybavenosť typickým
príslušenstvom, ktoré bolo v danej dobe bežne k dispozícii na trhu.
Typ B – dobovo upravené vozidlo (PERIOD MODIFIED)
Vozidlo, ktoré bolo vo svojej dobe vyrobené alebo upravené pre Špecifické účely,
typické pre daný druh vozidla a tým plniace príslušné historické záujmy. Vo vzťahu
k jednotlivým skupinám zachovania (1 až 4) sa výrobca takého vozidla označuje ako
“ zhotoviteľ “ (maker).
Typ X - výnimka (EXCEPTION)
Vozidlo líšiace sa od štandartného prevedenia úpravou, vykonanou mimo svojej doby.
Takéto úpravy musia splňovať všeobecné pravidlá (§ 1.3) a používať súčiastky
z príslušnej doby, prípadne novo vyrobené podľa tých istých špecifikácií konštrukcie,
materiálov a výkonu.
Typ C – reprodukcia (REPRODUCTION)
Vozidlo vyrobené mimo svojej doby, s použitím súčiastok svojej doby alebo iných,
reprodukujúce dobovú konštrukciu. Takéto vozidlo sa musí zreteľne označiť ako
reprodukcia. Vo vzťahu k jednotlivým skupinám zachovania (1 až 4) sa jeho výrobca
označuje ako “výrobca“ ( manufacturer). Reprodukcia vyhovuje definícii historického
vozidla iba v prípade, že jeho dátum výroby spadá do niektorého z vekových limitov
FIVA. FIVA vydá identifikačnú kartu pre takéto vozidlo len na základe žiadosti
príslušnej národnej federácie( ANF) a definitívneho rozhodnutia Technickej komisie
FIVA.
3.2 Skupiny zachovania
Skupina 1 – autentické vozidlo (AUTHENTIC)
Vozidlo v stave v akom bolo vyrobené, bez zmien a iba minimálne schátralé. Musí
byť úplne originálne, vrátane vonkajšej a vnútornej povrchovej úpravy. Výnimky sa
povoľujú iba pre pneumatiky, sviečky, akumulátor a podobne spotrebné predmety.
Skupina 2 – originály (ORIGINAL)
Vozidlo používané ale nereštaurované, vyrobené podľa pôvodných špecifikácií,
priebežne doloženou históriou, v pôvodnom (prípadne schátranom) stave. Súčiastky
podliehajúce bežnému opotrebovaniu môžu byť nahradené inými, vyrobenými podľa
dobových špecifikácii. Prípustné je prelakovanie, galvanické pokovovanie a obnova
čalúnenia, ak vyhovujú dobovým špecifikáciám.
Skupina 3 – reštaurované vozidlá (RESTORED)
Vozidlo známej identity, úplne alebo čiastočne rozobraté, obnovené a zmontované.
Prípustné sú menšie odchýlky od špecifikácií zhotoviteľa ak neboli k dispozícii
originálne súčiastky alebo materiály. Pri reštaurovaní treba podľa možnosti použiť
originálne, ich náhrada inými vyrobenými podľa tých istých špecifikácií je však
povolená. Interiér, exteriér a vonkajšia povrchová úprava sa majú čo najviac
priblížiť dobovým špecifikáciám.
Skupina 4 – rekonštruované vozidlo (REBUILT)
Vozidlo zmontované s použitím súčiastok z jedného alebo viacerých vozidiel
rovnakého modelu alebo typu, čo najvernejšie podľa pôvodných špecifikácií
zhotoviteľa. Je prípustné použiť súčiastky vyrobené v priebehu rekonštrukcie, alebo
iné ako dobové (napr. karoséria, blok motora, hlava valcov alebo iné súčiastky, ktoré
nie sú nositeľmi identity vozidla). Interiér, exteriér a vonkajšia povrchová úprava sa
majú čo najviac priblížiť dobovým špecifikáciám.
4. DOBOVÁ KLASIFIKÁCIA VOZIDIEL
Z hľadiska akcií FIVA spadajú všetky vozidlá už tradične do nasledovných tried:
Trieda A (Ancestor) vozidlá vyrobené do 31.12.1904
Trieda B (Veteran) vozidlá vyrobené od 01.01.1905 do 31.12.1918
Trieda C (Vintage) vozidlá vyrobené od 01.01.1919 do 31.12.1930
Trieda D (Post Vintage) vozidlá vyrobené od 01.01.1931 do 31.12.1945
Trieda E (Post War) vozidlá vyrobené od 01.01.1946 do 31.12.1960
Trieda F vozidlá vyrobené od 01.01.1961 do 31.12.1970
Trieda G vozidlá vyrobené v období medzi 01.01.1971 a vekovým limitom FIVA (§ 1.2)
5. URČENIE DÁTUMU VÝROBY
5.1 Pri určovaní dátumu výroby vozidla alebo súčiastky treba vychádzať z relevantných
informácií o vozidle a jej dokumentácie, prípadne z dokumentácie iného vozidla
rovnakého zhotovenia, modelu a typu napr. z čísla podvozku, rámu, motora, vyrobenej
štatistiky, registrácie, dokladov o predaji alebo dodávky apod.
5.2 Majiteľ vozidla je zásadne zodpovedný za predloženie potrebnej dokumentácie.
5.3 Národná federácia (ANF) krajiny registrácie vozidla zodpovedá za stanovenie dátumu výroby vozidla
5.4 Vozidlo s dátumom výroby stanoveným ANF bude obvykle odsúhlasené ostatnými
členmi, treba sa však podľa potreby snažiť o zhromaždenie čo najväčšieho objemu
informácií od iných ANF. V takom prípade sú členovia povinní akúkoľvek relevantnú
dokumentáciu poskytnúť požadujúcej ANF ( alebo Technickej komisii).
5.5 Ak dôjde k sporu o dátume výroby medzi majiteľom vozidla a jeho národnou federáciou
alebo medzi jednotlivými ANF, možno požiadať o rozhodnutie Technickú komisiu FIVA.
5.6 Pri určovaní dátumu výroby vozidla treba vychádzať zo skutočného roku výroby
podvozku alebo rámu, či ich ekvivalentu, ako ich pôvodne zaznamenal výrobca
alebo zhotoviteľ. Príklady: Ford Model T 1914 , Indian Scout 1927, M.G.MGA 1959.
5.7 Ak zhotoviteľ používal modelové označenie roku výroby, možno to uviesť takto:
Chevrolet Standard 1937 (model 1938), Cadilac Eldorado 1956 (model 1957).
5.8 Ak bolo vozidlo dodané ako podvozok karosárskej firme a dostalo karosériu v inom
ako v roku výroby podvozku, možno použiť nasledovné označenie: Rolls-Royce
New Phanton 1928 (karoséria Hooper 1929).
5.9 Ak vozidlo neskoršie dostalo novú karosériu, možno to uviesť takto: Bentley 3 - liter
1925 ( karoséria Vanden Plas 1925, nová Loitens 1934).
6. IDENTIFIKAČNÁ KARTA
6.1 Identifikačná karta FIVA je poznávacím dokladom, vydaným národnou federáciou
na identifikáciu schváleného zachovalého historického vozidla, skontrolovaného
zo strany FIVA alebo jej zástupcu. Identifikačná karta zostáva trvalo vo vlastníctve
FIVA a je platná 10 rokov, alebo do zmeny vlastníka vozidla.
6.2 V krajine, ktorá má ustanovenú národnú federáciu (ANF) je vlastník vozidla
registrovaného v danej krajine povinný požiadať federáciu (s použitím predpísaného
tlačiva, pozri Prílohu A k Technickému kódexu FIVA) o vydanie identifikačnej
karty. Národná federácia nemôže vydať identifikačnú kartu na vozidlo registrované
v inej krajine.
6.3 Člen klubu pričleneného k FIVA, ktorému jeho ANF odmietla vydať identifikačnú kartu,
môže sa odvolať k Technickej komisii FIVA, ktorá je oprávnená postúpiť svoju
príslušnú právomoc niektorej zo svojich subkomisií. Technická komisia môže zvrátiť
rozhodnutie ANF. Ďalej je Technická komisia, resp. jej subkomisie oprávnená vydať
identifikačnú kartu FIVA majiteľom vozidiel v krajine, ktorá nemá ustanovenú
národnú federáciu.
6.4 Identifikačná karta FIVA je dokument v zmysle špecifikácií podľa Prílohy B kódexu.
6.5 FIVA alebo jej národný predstaviteľ, prípadne pracovník menovaný FIVA sú
kedykoľvek oprávnení zrušiť platnosť identifikačnej karty. Takáto karta sa musí
ihneď vrátiť vydávajúcej organizácii, ktorá uviedla dôvody pre jej zrušenie.
7. INÉ USTANOVENIA
Dodatočne vydané pravidlá alebo rozhodnutia, ktoré zverejnil ITC po vydaní tohoto Medzinárodného
kódexu sa považujú za súčasť Kódexu.
INFORMÁCIE PRE ŽIADATEĽOV O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA
INFORMÁCIE PRE ŽIADATEĽOV O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA
Vozidlo musí byť na testovanie pripravené, čisté ( aj zospodu), kompletné, identifikačné (výrobné)
čísla viditeľné. K vozidlu je potrebné priniesť kópiu o nadobudnutí (pre ZEČ), technické údaje,
technický preukaz, OEV keď vozidlo má EČ, prípadne iné doklady.
Technické údaje uvedené v žiadosti je potrebné doplniť o údaje: pohotovostná hmotnosť,
užitočná hmotnosť, celková hmotnosť, výkon pri otáčkach, maximálna rýchlosť, spotreba paliva,
rozmer ráfov, elektrické napätie, ukostrený pól.
Poznámka – upozornenie : V zmysle novely 405/2000 Z.z. zákona 315/96 Z.z.. je historické
vozidlo definované ako vozidlo majúce najmenej 25 rokov, uchovávané a udržiavané v historicky
správnom stave, nie je určené na každodenné používanie…. atď. Neznamená to, že každé
vozidlo staršie ako 25 rokov je automaticky historickým, ale je to vozidlo, ktoré je v historicky
správnom stave. Historicky správny stav – viď. technický kódex FIVA – v stave ako bolo expedované
výrobcom pre verejnosť. To značí nové, nepoškodené, nezodraté, neopotrebované, s nepoškodeným
lakovaním, čalúnením, s úplnou výbavou a i. Túto skutočnosť skúma testovacia komisia, tzn.
nakoľko sa testované vozidlo približuje pôvodnému stavu ako v dobe výroby.
Zdroj a potrebné informácie:
Asociácia Historických vozidiel SR
Združenia zberateľov historických vozidiel : http://zzhvsr.sk/
http://zzhv.michales.sk/sk/clanky/f-i-v-a-informacie/technicke-kodexy-f-i-v-a-
FORMULÁRE NA STIAHNUTIE :
- PREHLÁSENIE ŽIADATELA
- ŽIADOST O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA |