a tak vznikol model 353 s totožným motorom. Až v roku 1969 bol zvýšený výkon na 50 koní s maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Predmetné typové rady sú špecifikované na našej stránke v časti Wartburg - modelové rady. Ostatné špeciálne verzie boli 313 S-coupé, 313-2 HS cabrio verzia realizovaná s hard-top (pevnou strechou) a taktiež špeciálny model Bellevue s puntičkársky prepracovanou karosériou. |
|
|
|
Podľa výkonu môžeme rozdeliť autá z Eisenachu na :
- typ IFA F9 (1953) – 20,6 kW (28 koní),
- typ IFA F9 (1955) – 25 kW (34k),
-
typ W311 (1956) – 27,2 (37k),
- typ W311 (1959) – 29,4 kW (40k), W 1000 (1962) – 33,1 kW (45k), W353 (1966) – 33,1 kW (45k), W353.1 (1969) - 36,8 kW (50k) – 353 ako 3. generácia ktorá mala už aj dvoj okruhové kotúčové brzdy a iné vylepšenia. V závere výroby v 90 rokoch to bol model W 1.3. |
|
|
|
V začiatkoch sa vozidlo nenazývalo Wartburg, ale jednoducho tristo jedenástka (311). V roku 1955 skončila rallye, kde sa mala odohrať športová premiéra do vtedy neznámeho auta. Prototyp 311 mal štartovať a tak sa porovnávať a testovať pri náročnej skúške priamo na rallye, ako prvej v Nemeckej demokratickej republike so štartom a cieľom v Eisenachu. Dostala názov po majestátnom hrade Wartburg týčiacom sa nad mestom. Rallye Wartburg je v súčasnosti považovaná za jednu z najnáročnejších medzinárodných súťaží. Ide o hviezdicovú jazdu k hlavnému kontrolnému bodu v Eisenachu z Drážďan s prejazdom cez Hale zo Soestu a Enkenbach/Pfalzu s prejazdom cez Giessen. Nasleduje vytrvalostná jazda na 2 kolá z a do Eisenachu v oblasti Kyffhäuseru cez prejazd Durýnskym lesom. Celkovo 850 km. Priemerná rýchlosť 42 - 55 km/h. Vedenie továrne rozhodlo a 311-ky štartovali na rallye v počte 6 ks v triede Grand Turismo. Automobili v tejto triede boli vyrábané v malých sériách s určením pre zákazníkov hľadajúcich tie najlepšie výkony. Aby bolo možné štartujúce vozidlo zaradiť do tejto kategórie musí byť vyrábané v 12. sériách po sebe nasledujúcich mesiacoch v najmenšom počte 100 ks. Wartburg štartoval po boku športových aut ako sú Porshe, VW, Borgward, Ford, Mercedes a samozrejme IFA F9, DKW 3=6. Rallye bola veľmi náročná na techniku jazdy ako aj konštrukčné vlastnosti vozidiel. Počasie a náročnosť trate dala zabrať aj skúseným športovým vodičom. |
V rallye odštartovalo 77 automobilov, pričom do cieľa dorazilo len 56. Štyri súťažiace posádky získali bronzovú medailu, dve striebornú a však všetci štartujúci na 311 získali zlato t.j. 6 automobilov Wartburg 311. O niekoľko týždňov neskôr dostala 311 k typovému označeniu meno WARTBURG a začala sériová výroba. |
|
|
V polovici marca 1956 opúšťa automobilku v Eisenachu tisíci vyrobený kus. FIA oficiálne homologovala Wartburg 311, ako sériovo vyrábané osobné a cestovné vozidlo. Wartburg štartoval aj naďalej úspešne v rôznych športových súťažiach. |
|
|
|
|
|
Prototypy a špeciálne verzie |
|
Je pravda, že produkcia 353 bola pre výrobu v Eisenachu definitívna aj keď vtedy sa to ešte nenazývalo automobilový design. Konštruktéri v roku 1965 pracovali na projektoch Wartburg 353, Sport Coupé s výborným koeficientom aerodynamiky Cx=0,28/0,32, ale tento skvost sa nikdy nedostal do sériovej výroby. Vývojový ošiaľ nastal v 70-tych rokoch. Model 360 (1973-74), bol zrealizovaný ale nikdy nezačala sériovo výroba. 360-ka so samonosnou karosériou bola vytvorená v spolupráci s továrňou Škoda s motorom Škoda 1,3 (uloženým vpredu nie vzadu ako v pôvodných Škodovkách). |
|
Ďalším modelom v evolučnom vývoji značky bol typ 610-M skúšobná verzia s vlastným motorom 1100 cm3 z roku 1976 |
(vývoj pokračoval až do roku 1979), samonosná karoséria. Vznikla aj verzia poháňaná motorom Škoda (v halách Zwickau) a verzia Rumunskej Dácie (Renault 12). Komunistická vláda zastavila financovanie týchto automobilov a prototypov. |
|
Rovnaký osud mali aj dva motory realizované v roku 1957 a to boxer motor (motor s vodorovne uloženými valcovými hlavami), chladený kvapalinou s objemom 1088 cm3 a silou 45 koní. Druhý motor bol zrealizovaný v roku 1968, ako moderný štvorvalec s jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov (rozvod SOHC) o objeme 1592 cm3 a výkonom 80 koní. Vznikol aj trojvalec v roku 1982 s objemom valcov 1191 cm3 s max. výkonom 60 k. Ďalším z neúspešných je Wartburg P-760 s prezývkou Hungebauchschwein (lačná sviňa), vytvorený v spolupráci opäť so Škodovkou v rokoch 1971-72. Auto má motor umiestnený vpredu s objemom 1100 cm3 a s veľmi modernou hatchbackovou karosériou. |
Tento prekvapujúco neobyčajný model sa stal predchodcom známej Škody Favorit neskôr Felície. Nemecký Wartburg túto verziu nikdy nevyrobil, ale Česká verzia odštartovala v roku 1987!
Z modelu 353 bolo vyrobených milión exemplárov. Vznikla aj verzia 353 rallye s trojvalcovým motorom v kubatúre 1147cm3 a výkonom 110 koní!
Rovnako sa dostala k slovu aj off-road verzia 353 - Schwimmwagen ako obojživelná verzia. Ďalej 353/400 Kubelwagen (vojenský džíp) s trojvalcovým motorom, 1200 cm3 (55k, a 95 km/h). Existuje tak isto aj minivan s troma valcami v dvojtaktnom rytme.
Barkas B-1000 bol vyrábaný v meste Chemnitz. Motor bol presne ten istý ako mal Wartburg, ale v poslednej fáze produkcie (po zrútení Berlínskeho múru) ho nahradili štvortaktným motorom zo slávneho VW. V každom prípade tieto veľké vozidlá hnal obsah motora 1000 cm3, dvojtakt a trojvalec. Vznikol aj prototyp Barkasa B-1100, postaveného v roku 1969 na základe starej B-1000. Použili motor z Moskviča 412. Ostalo pri prototype, nikdy sa nevyrábal.
|
|
Koncom roku 1959, vznikal istý súťažný exemplár s Wartburg motorom od Heinza Melkusa, športového jazdca. Tento |
|
športiak bol určený do súťaží v národnej Junior triede. Tento exemplár je vybavený Wartburg jednotkou o sile 70 koní s troma karburátormi. Model zo 60-70-tych rokov s motorom Wartburg , prezývaného tiež Zigarre (t.j. cigareta) pre jeho typický vzhľad karosérie. Skúsenosti v súťažiach dohnali Melkusa k výrobe modelu RS-1000 čo bolo malé coupé 2+0. Motor bol ten istý ako pre autá Junior-triedy s maximálnou rýchlosťou okolo 170 km/h a obrovským zrýchlením vďaka ľahkej váhe (cca 690 kg). Melkus RS 1000 bol vyrábaný v perióde medzi rokmi 1969-1973 s obmedzením na 100 kusovú sériu. |
|
Gull-wing otváranie dverí a zadná časť karosérie je totálne vzdušná a pracuje pod ňou jednoduchý motor. Melkus bol jednoducho Ferrari GTO z Nemecka! |
|
|
|
|
Po páde Berlínskeho múru sa produkcia definitívne skončila. Továreň prešla na núdzovú výrobu v Eisenachu a produkovali jednoduché mierne vzhľadovo upravené modelové verzie. Tak ako Trabant s motormi od VW začal aj Wartburg 353 s 1.3 štvortaktom s VW Golf 1300 (54 k, čo bolo oveľa viac výkonu ako u starého dvojtaktu, s porovnateľne nižšou emisiou). |
|
|
|
|
|
Tuning model s elektrónmi, laminátovými spojlermi a lemami okolo blatníkov so širokými pneumatikami je verzia od tuningovej dielne Irmscher, ktorá vyrába diely pre Mercedes či BMW. Ďalšou verziou bol pick-up. Aj tak je Wartburg 1.3 posledným Wartburgom tejto značky. |
|
|
|
|
|
V roku 1991, sa továreň prestavala na Opel ( VW, postavil továreň v Moseli, blízko Zwickau, s ex-Trabant robotníkmi). Neskôr Eisenach produkoval automobil Opel Corsa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|